وایر شمع پژو سر برنجی
Green sensor
مشخصه های وایر شمع Green sensor
وايرهاي Green sensor از بهترين نوع واير شمع مي باشد که یکی از آن ها وایر شمع پژو سر برنجی هست كه از نمونههای بوبین دار است.
مغزی باز هم از الیاف است تا مشکل نویز وجود نداشته باشد، به خاطر وجود لایه کروم و نیکل مشکل جذب رطوبت نیز از بین میرود
از طرفی مقاومت پایین آن باعث میشود تا سرعت انتقال جریان همانند کابلهای سیمی، بالا باشد.
یعنی این نوع وایرها تمام مزایای کابلهای سیمی و ابریشمی را با هم دارند.
همچنین به خاطر داشتن لایه فلزی در لایههای آن، مشکل بزرگ قطع شدن وایرهای ابریشمی را نیز مرتفع کرده است.
لایه بعدی یک لایه محافظ روی این الیاف که دور آن را رشتههای فلزی دربرگرفتهاند تا هم از ایجاد جریانهای مغناطیسی مزاحم و تشکیل نویز جلوگیری کنند
عمل بالا سبب استحکام وایر میشود. این لایه معمولا از آلیاژهای کروم، نیکل و یا مس است.
لایه بعدی لایه ضخیم از عایقهای فلزی است تا هم جریان بالای داخل وایر به بیرون درز نکند و اصطلاحا برق دزدی پیش نیاید
که هم گرمای پیشرانه و محفظه موتور به الیاف رسانای اصلی صدمهای وارد نکند.
استحکام بخشیدن و از طرفی عایقتر شدن وایر در برابر گرما، یک لایه از الیاف شیشه نیز اطراف لایه عایق اصلی تابیده میشود.
آخرین لایه و در واقع بیرونیترین قسمت تشکیلدهنده وایر، بخش لاستیکی آن است که کاملا دیده میشود
واير شمع پژو سر برنجی بدنه آن از جنس سيليكون مي باشد كه در برابر گرماي موتور مقاوم باشد .
شرح کار وایر شمع پژو سر برنجی
وایر شمع پژو سر برنجی از یک طرف که به کوئل یا دلکو وصل شده است، دارای یک سری کوچک و ساده هستند
که این درپوش کار جلوگیری از ورود رطوبت به داخل محل اتصال را نیز انجام میدهد.
چرا که با ورود آب و رطوبت به محل اتصال وایر، چه از طرف سر شمعها و چه سر کوئل یا دلکو، پیشرانه یا نامیزان کار خواهد کرد.
و یا موتور روشن نخواهد شد که البته این مشکل در خودروهای کاربراتوری شایعتر از نمونههای انژکتوری است.
این قسمت دارای یک سری فلزی است که فقط در روی خروجیهای کوئل و یا دلکو مینشیند و اتصال برقرار میشود.
اما سر دیگر آن که به شمعها متصل میشود، کمی پیچیدهتر است.
این قسمت درپوش و نشیمنگاه بزرگتری دارد و عمل آببندی و دفع حرارت در این منطقه مهمتر از سر دیگر است.
جنس بیرونی این بخش سيلكوني است كه تحمل دماي ٢٥٠ درجه سانتي گراد را داشته باشد.
در داخل آن در انتهای وایر شمع پژو سر برنجی، یک مفتول فلزی است که وظیفه آن، اتصال بهتر با سر شمعها و قفلشدن در آن است.
در انتهای این درپوش، مفتول فلزی دارای کمی برجستگی میشود تا در اثر کارکرد و به مرور زمان و تحت کشش، از بخش درپوش جدا نشود
در داخل آن نیز مغزی رسانای جریان قرار میگیرد که به مفتول اتصال دارد.
علل خرابی واير شمع پژو سر برنجی
1_خام سوزی موتور در حالتی خودرو به طور عادی مصرف میکند.
2_لرزش موتور هنگامی که اقدام به خاموش کردن خودرو میکنید
3_موتور خودرو استارت نمیخورد
4_افزایش مصرف سوخت خودرو
روشهای تست کردن وایر شمع پژو سر برنجی :
1_شمع را به وایرشمع جازده و به وزنه حداقل دو کیلو وصل و وایر را بالا بکشید. وایر باید وزنه را نگه دارد .
2_سرسیمها را به وزنه هشت کیلویی وصل کنید . وایر را بالا بکشیدقطعی نباید رخ دهد.
4_بمدت دو روز درمعرض آب نمک پنج درصد قرار دهید نباید زنگ زدگی در سرسیمها رخ دهد.
5_وایر شمع را نیم ساعت در فریزر قرار داده بعد از تقریباً 10 ثانیه در آون قرار دهید پوسیدگی نباید رخ دهد.
6_بمدت یک هفته در حرارت 180C در آون پوسیدگی نباید رخ دهد.
بطور كلي هر دوبار كه شمع را تعويض مي كنيد بايد واير شمع پژو سر برنجی را نيز تعويض شود
درباره وایر شمع
به منظور افزایش سرعت کارایی خودرو از مقاومتهای داخل خودرو خودمان غافل میشویم و بهینهسازی را فدای نصب تجهیزات دیگر میکنیم.
خیلی از مواقع قانونهای ساده فیزیک را هم در دنیای ماشینی فراموش میکنیم و یکی از اصلیترین آزادراههای سرعتی در خودرو را نادیده میگیریم.
آزادراهی که همه آن را به نام وایر برق یا وایر شمع خودرو میشناسیم و به سادگی از کنار آن به خاطر ساده بودن ساختمانش میگذریم.
آزادراهی که هر چقدر سرعت الکترونها در آن بالاتر رود، سرعت خودرو و مصرف آن به سمت و سوی بهتری حرکت میکند.
وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد.
در واقع وایرها برق چند هزار ولتی – حدود ۱۲۰۰۰ ولت را به سر شمعها میرسانند تا جرقه در زمان لازم زده شود.
شنیدن کلمه چند هزار ولت کافی است تا اهمیت این قسمت برای ما روشن شود چرا که وایر هم باید هر چه سریعتر این برق را به سر شمعها برساند
و هم از هدر رفت آن در میانه راه و تلفات انرژی جلوگیری کند.