وایر شمع ساژم پراید
Green sensor
مجموعه Green sensor به علت تمرکزی که روی بخش تنظیم موتور خودرو دارد وایر شمع ساژم پراید را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرده است که متریال با کیفیتی را داراست
جنس بدنه آن تمام سیلیکون است بدون این که ام بی ار قاطی داشته باشد جنس سریه آن هم از استیل است هم از جنس برنج است و قطر کابل آن 7.5 میباشد و یک نکته مهم در مورد وایر شمع های مجموعه این است که لایه های کابل آن 7لایه استاندارد واقعی میباشد
روشهای تست کردن وایر شمع ساژم پراید :
1_شمع را به وایرشمع جازده و به وزنه حداقل دو کیلو وصل و وایر را بالا بکشید. وایر باید وزنه را نگه دارد .
2_سرسیمها را به وزنه هشت کیلویی وصل کنید . وایر را بالا بکشیدقطعی نباید رخ دهد.
4_بمدت دو روز درمعرض آب نمک پنج درصد قرار دهید نباید زنگ زدگی در سرسیمها رخ دهد.
5_وایر شمع را نیم ساعت در فریزر قرار داده بعد از تقریباً 10 ثانیه در آون قرار دهید پوسیدگی نباید رخ دهد.
6_بمدت یک هفته در حرارت 180C در آون پوسیدگی نباید رخ دهد.
بطور كلي هر دوبار كه شمع را تعويض مي كنيد بايد واير شمع را نيز تعويض شود
واير شمع ساژم پراید از بهترين نوع واير شمع مي باشد كه از نمونههای بوبین دار است که در ساختار آنها یک لایه از جنس کروم و نیکل وجود دارد. مغزی باز هم از الیاف است تا مشکل نویز وجود نداشته باشد، به خاطر وجود لایه کروم و نیکل مشکل جذب رطوبت نیز از بین میرود و از طرفی مقاومت پایین آن باعث میشود تا سرعت انتقال جریان همانند کابلهای سیمی، بالا باشد. یعنی وایر شمع ساژم پراید تمام مزایای کابلهای سیمی و ابریشمی را با هم دارد. همچنین به خاطر داشتن لایه فلزی در لایههای آن، مشکل بزرگ قطع شدن وایرهای ابریشمی را نیز مرتفع کرده است. لایه بعدی یک لایه محافظ روی این الیاف است که دور آن را رشتههای فلزی دربرگرفتهاند تا هم از ایجاد جریانهای مغناطیسی مزاحم و تشکیل نویز و پارازیت جلوگیری کنند و هم به استحکام وایر بیفزایند. این لایه معمولا از آلیاژهای کروم، نیکل و یا مس است. لایه بعدی یک لایه ضخیم از عایقهای فلزی است تا هم جریان بالای داخل وایر به بیرون درز نکند و اصطلاحا برق دزدی پیش نیاید و هم گرمای پیشرانه و محفظه موتور به الیاف رسانای اصلی صدمهای وارد نکند. برای استحکام بخشیدن و از طرفی عایقتر شدن وایر در برابر گرما، یک لایه از الیاف شیشه نیز اطراف لایه عایق اصلی تابیده میشود. آخرین لایه و در واقع بیرونیترین قسمت تشکیلدهنده وایر، بخش لاستیکی آن است که کاملا دیده میشود كه در وايرهاي Green sensor از جنس سيليكون مي باشد كه در برابر گرماي موتور مقاوم باشد .
وایرها از یک طرف که به کویل یا دلکو متصل میشوند، دارای یک سری کوچک و ساده هستند که این درپوش کار جلوگیری از ورود رطوبت به داخل محل اتصال را نیز انجام میدهد، چرا که با ورود آب و رطوبت به محل اتصال وایر، چه از طرف سر شمعها و چه از طرف سر کویل یا دلکو، پیشرانه یا نامیزان کار خواهد کرد و یا موتور روشن نخواهد شد که البته این مشکل در خودروهای کاربراتوری شایعتر از نمونههای انژکتوری است. این قسمت دارای یک سری فلزی است که فقط در روی خروجیهای کویل و یا دلکو مینشیند و اتصال برقرار میشود. اما سر دیگر آن که به شمعها متصل میشود، کمی پیچیدهتر است. این قسمت درپوش و نشیمنگاه بزرگتری دارد و عمل آببندی و دفع حرارت در این منطقه مهمتر از سر دیگر است. جنس بیرونی این بخش سيلكوني است كه تحمل دماي ٢٥٠ درجه سانتي گراد را داشته باشد. در داخل آن در انتهاییترین بخش وایر، یک مفتول فلزی دیده میشود که وظیفه آن، اتصال بهتر با سر شمعها و قفلشدن در آن است. در انتهای این درپوش، مفتول فلزی دارای کمی برجستگی میشود تا در اثر کارکرد و به مرور زمان و تحت کشش قرار گرفتن، از بخش درپوش جدا نشود و در داخل آن نیز مغزی رسانای جریان قرار میگیرد که به مفتول اتصال دارد.
زماني كه با موارد زير روبرو ميشويد حتما واير شمع خود را چك كنيد :
1_موتور خام سوزی میکند در حالتی خودرو به طور عادی مصرف میکند.
2_لرزش موتور هنگامی که اقدام به خاموش کردن خودرو میکنید
3_اتومبیل استارت نمیخورد
4_افزایش مصرف سوخت خودرو