سنسور مپ زیمنس پراید
Green sensor
برند Green sensor با توجه به این که به صورت تخصصی روی بخش تنظیم موتور خودرو کار میکند به طبع از کیفیت بالایی برخوردار است و توام با کیفیت بالا از قیمت مناسب تری هم بهره میبرد سنسور مپ زیمنس پراید نیز از کیفیت بالا و قیمت مطلوبی برخوردار است
عملکرد سنسور مپ زیمنس پراید
سنسور مپ زیمنس پراید بجای سنجش خلا، میزان فشار (یا کمبود آن) در منیفولد هوا را می سنجد. وقتی موتور خاموش است فشار داخل منیفولد هوا با فشار هوای جو یکی است. وقتی موتور روشن می شود به خاطر بالا و پایین رفتن پیستون ها خلا داخل منیفولد هوا ایجاد میکند و میزان باز بودن یا بسته بودن دریچه گاز مسیر ورود هوا را محدود خواهد کرد وقتی پدال گاز را تا انتها فشار دهیم (و موتور روشن باشد) خلا منیفولد هوا تقریبا به صفر می رسد و فشار داخل آن تقریبا با فشار هوای بیرون مساوی میشه.
فشار هوای آزاد معمولا به مکان و شرایط آب و هوایی وابسته و متغیر میباشد. مکانهایی که ارتفاع بالایی دارند فشار هوای کمتری نسبت به مناطق نزدیک اقیانوس و دریاها دارند. بیشترین خلا ممکن هنگام ترمز گرفتن است زیرا دریچه گاز بسته می شود در این حالت پیستون ها سعی در مکیدن هوا دارند ولی بسته بودن دریچه گاز مسیر هوا را مسدود می کند که در نتیجه خلا بالایی داخل منیفولد ایجاد می شود. وقتی دریچه گاز ناگهان باز شود موتور هوای زیادی مکش می کند و خلا به صفر می رسد. هنگامی که دریچه بسته می شود خلا آهسته بالا تر خواهد رفت.
وقتی سوییچ را باز میکنیم ECU اطلاعات سنسور مپ دو اورینگ پژو 405 را مورد بررسی قرار میدهد (قبل از اینکه موتور روشن کنیم و فشار را تغییر دهد). در این حالت کامپیوتر از فشار محیط اظلاع پیدا میکند پس در واقع مپ سنسور هم فشار محیط و هم فشار داخل منیفولد را معین می کند. سپسECU موتور از این اطلاعات برای تنظیم نسبت سوخت و هوا برای جبران تغییرات فشار هوا به خاطر تغییرات ارتفاع یا آب و هوا استفاده می کند.
علائم ناشی از خرابی سنسور مپ دو اورینگ پژو 405
سنسور مپ پژو 405 مانند هر قطعه دیگری دارای یک عمر مفیدی است و ممکنه به علت کارکرد زیاد و یا ورود آب به درون آن دچار اختلال شود. خرابی این سنسور موجب می شود گاز خوردن خودرو محدود شود و ضمن ریپ زدن و دود کردن، شتابگیری خودرو به شدت کاهش یافته و مصرف سوخت افزایش یابد چراکه ECU نمی تواند به درستی تشخیص دهد که در هر لحظه خودرو تحت چه فشاری است و با پاشش حجم اشتباه سوخت موجب خفه کار کردن و خام سوزی شدید پیشرانه می شود به طور خلاصه خرابی این سنسور باعث بروز مشکلات زیر می شود :
1- خودرو ریپ میزند و تک کار کردن
2- خوذرو دچار لرزش میشود در حالت های نرمال
3- سر شمع ها دوده میگیرد
4- به صورت ناگهانی قدرت موتور کم میشود
5- افزایش مصرف سوخت خودرو
قبل از این که اقدام به تعويض سنسور مپ دو اورینگ پژو 405 به نكات زير توجه كنيد :
1- به بخش هاي الكترونيكي و اتصالات آن توجه كنيد . ممكن است فيشي كه از سيم كشي به سنسور متصل شده است خراب شده و يا اتصال درستي نداشته باشد.
2- مپ سنسورها داراي يك ورودي هوا مي باشند كه برخي از مپ ها يكي از شيلنگ هاي مكش دريچه گاز به آن متصل مي شود ومپ از اين طريق ميزان خلا منيفولد را اندازه گيري مي كند ؛ هر گونه سوراخ و يا نشتي در مسير اين شيلنگ باعث بد كار كردن موتور مي شود و شما را به اشتباه مي اندازد كه مپ سنسور خراب شده است
3- هر شكاف اضافي در منيفولد هوا و يا خراب شدن اورينگ مپ سنسور ، موجب مي شود خلا داخل منيفولد تغيير كرده و مپ سنسور پارامتر اشتباه به ECU دهد و موتور بد كار كند و تشخيص اشتباه شود كه مپ سنسور معیوب شده است